Raport Parlamentu Europejskiego dotyczący Wieloletnich Ram Finansowych przyjęty!

Rewizja wieloletnich ram finansowych 2014-2020 (WRF) jest nieunikniona, jeżeli Unia ma efektywnie reagować na nowe wyzwania i osiągnąć swoje polityczne cele – zdecydowali podczas trwającej sesji plenarnej posłowie do Parlamentu Europejskiego, przyjmując raport autorstwa Jana Olbrychta.

Sprawozdanie jest pierwszym oficjalnym głosem jednej z instytucji unijnych na ten temat. Komisja Europejska, zgodnie z obecnie obowiązującym rozporządzeniem, musi przestawić swoja propozycję przeglądu WRF do końca roku.

Sprawozdawcą do tego dokumentu na forum Komisji ITRE był Poseł Janusz Lewandowski.

Debata w sprawie niemieckiego prawa dot. płacy minimalnej kierowców na wniosek europosłów PO-PSL

Francja i Niemcy stosując swoje przepisy o płacy minimalnej do kierowców w transporcie międzynarodowym, ograniczają swobodę świadczenia usług – powiedziała w czwartek w Parlamencie Europejskim unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Komisja Europejska rozpoczęła 16 czerwca postępowanie wobec Francji w związku z zastosowaniem przepisów o płacy minimalnej do sektora transportu międzynarodowego. KE wysłała też tego samego dnia uzupełnione upomnienie w tej samej sprawie do Niemiec.

W przypadku Niemiec chodzi o przepisy MiLoG, które obowiązują od 1 stycznia 2015 roku, a Francji – Loi Macron, które weszły w życie 1 lipca 2016 roku. Regulacje te poza wprowadzeniem płacy minimalnej obejmującej również kierowców w transporcie międzynarodowym wprowadzają szereg wymogów administracyjnych, jak np. konieczność dokumentacji w miejscowym języku. Uderzają one m.in. w polskich przewoźników.

Wypowiadający się w imieniu Europejskiej Partii Ludowej Janusz Lewandowski stwierdził, że Unia Europejska jest wypełniona wyznaniami miłości wobec wspólnego rynku i konkurencji, ale przy tych deklaracjach tego rynku i konkurencji jest coraz mniej.

Jak zaznaczył działania stosowane przez Berlin i Paryż być może nie są protekcjonistyczne w intencji, ale w skutkach już na pewno. „Dla Wschodu tranzyt przez Niemcy jest tranzytem bez wyboru. Kierowcy muszą jechać przez Niemcy. Jadą w oczekiwaniu godziwej płacy, a firmy w oczekiwaniu godziwych zysków. To jest uczciwa konkurencja, korzystna dla odbiorców tych usług” – zaznaczył Janusz Lewandowski.

PE poparł plan utworzenia Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej

Eurodeputowani zatwierdzili w środę plan utworzenia Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej. Będzie ona pomagać krajom unijnym w ochronie granicy zewnętrznej Wspólnoty, szczególnie w sytuacji kryzysu migracyjnego.

Wspólna straż graniczna ma powstać już jesienią. Unijne plany przewidują przekształcenie mieszczącej się w Warszawie agencji ds. granic Frontex w nową, silniejszą Agencję ds. Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej. Ma ona obserwować i oceniać sytuację na zewnętrznych granicach UE, aby w porę wykryć ewentualne problemy i zareagować na nie. Państwa UE mają oddać do dyspozycji agencji łącznie 1500 pograniczników. Agencja będzie mogła dokonywać zakupu sprzętu, a także korzystać ze sprzętu zapewnionego przez państwa unijne.

Kraje członkowskie zachowają pełną suwerenność w ochronie swoich granic. Gdy jednak pojawią się problemy, których kraj nie jest w stanie sam rozwiązać, np. w sytuacji znacznego napływu nielegalnych migrantów, korpus wspólnej unijnej straży granicznej i przybrzeżnej będzie mógł zostać rozmieszczony na takim problematycznym odcinku zewnętrznej granicy Unii. Może to nastąpić na prośbę samego państwa bądź na podstawie decyzji Rady UE (rządów państw unijnych).

Funkcjonariusze korpusu mają być rozmieszczani w ciągu pięciu dni od uzgodnienia planu operacyjnego między Agencją ds. Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej a władzami państwa, na którego terytorium ma nastąpić interwencja.

Jeżeli któryś z krajów członkowskich nie będzie przestrzegać zaleceń Agencji w sprawie ochrony granicy, albo gdy znaczny napływ migrantów zagraża funkcjonowaniu strefy Schengen, przedstawiciele pozostałych państw w Radzie UE mogą kwalifikowaną większością głosów na wniosek Komisji Europejskiej zdecydować o interwencji korpusu wspólnej straży granicznej.

W przypadku gdy kraj, który ma problemy z ochroną granic, nadal będzie odmawiać współpracy z agencją, to pozostałe państwa będą mogły podjąć decyzję o tymczasowym przywróceniu kontroli na granicy wewnętrznej w UE.

Unijna agencja ma też pomagać krajom w organizowaniu i przeprowadzaniu operacji odsyłania nielegalnych imigrantów z UE do krajów pochodzenia. Sama nie będzie jednak podejmować decyzji o deportacjach, a jedynie ma wspierać poszczególne państwa, które się na to zdecydują (na podstawie depeszy PAP).